De heilige boot - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Joost en Nicole Mommersteeg - WaarBenJij.nu De heilige boot - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Joost en Nicole Mommersteeg - WaarBenJij.nu

De heilige boot

Door: Nicole en Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost en Nicole

28 Mei 2014 | Griekenland, Santorini

Vanuit een zonnig, warm en toeristisch Thira (Santorini) ons volgende verslag.
We gaan terug naar 17 mei waar wij vertrokken van Syros naar Tinos. Tinos is het Lourdes van Griekenland. Door de bezetting van de Venetianen gedurende 500 jaar is het katholieke geloof op het eiland gekomen. Door een wonder met de ikoon van de heilige maagd Maria is er een bron heilig verklaard. Aangekomen hebben we de klim naar de kathedraal gemaakt. De weg ernaar toe vol met stalletjes met kaarsen en lege flesje (die je boven kunt vullen met het heilige water). Boven aangekomen wij het heilige water onze pijnlijke plekken ingesmeerd, je weet maar nooit. Tegenover de boot met z’n vijven nog een paar heerlijke biertjes gedronken en nadat we hadden afgerekend kwam de eigenaar voor iedereen nog een halve liter brengen, omdat we volgens hem te langzaam hadden gedronken. Daarna op onze barbecue grote lappen vlees en de plaatselijke worst gebraden. De worst was voor de avond teveel en de volgende bleek deze niet echt lekker te zijn, de vissen waren er blij mee. De volgende dag lekker gebleven, de boot moest weer schoon en de tank weer gevuld. Nu stond er op de kade een waterpunt met een drukknopje. Onze slang (en die van de buren) eraan gekoppeld en Marijke en Rene om beurten op het knopje laten drukken. Nu kwam er niet zo heel veel water uit dus het duurde nogal een tijdje, maar de boot ging steeds meer glimmen. Tot het moment dat een geestelijk minder bedeelde dame (tenminste zo zag ze eruit) heel boos werd op Marijke en Rene. Dat wij dat water gebruikte voor onze poetsbeurt terwijl het afkomstig was van de heilige bron. Tenminste, ze zei dan wel geen Engels te praten, maar we hadden snel door dat ze dat bedoelde. We waren ongeveer al een half uur bezig, iedereen zag het en zei niets, Zij echter belde de politie, en jawel de politie kwam en een motoragent sprak ons aan met de wijze woorden: “niet meer doen”. Het liep dus met een sisser af en wij een heilige boot.
19 mei, van Tinos naar Mykonos. Het aanleggen was wat lastig vanwege de golfslag veroorzaakt door een watertaxi. Met diezelfde watertaxi naar het centrum gegaan. Daar wat rondgelopen. Mykonos is zoals je op al de ansichtkaarten ziet alleen dan met heel veel toeristen, aangevoerd met grote cruiseboten. Van daaruit een boot genomen naar Delos. Delos is zoals de legende verteld, de geboorteplaats van Apollo. Het was het politiek en religieus centrum van de oudheid. Dat wat er nog van over was hebben we bekeken, evenals het plaatselijke museum. Voorlopig hebben we genoeg oude resten gezien. Terug in de haven had onze vriendelijke Engelse buurman wat lijnen verlegd, door de golven van de watertaxi was de ring uit de kade getrokken waar onze boot aan vast lag.
20 mei zijn Nicole en Marijke naar de havenpolitie gegaan om te betalen. Een nieuw gebouw met gesloten deuren en alles leeg. Uiteindelijk op het laatste hoekje een trap naar boven waar ze achter een bureau zaten. Ze wilde de deur open doen maar nee zei een van de aanwezige politiemannen, ze moesten omlopen, hoe moeilijk kan het zijn om een slot van de deur te doen. Omgelopen en er waren 2 mensen voor. Het duurde en het duurde en ze zette stempels en stempels, 2 Engelsen die na Nicole en Marijke kwamen begonnen te zuchten, die hadden dit al vaker meegemaakt. Eindelijk aan de beurt, stelpelen, stempelen en stempelen, bonnetje schrijven, maar eerst op rekenmachine uitrekenen wat te betalen was, en jawel hoor, €3,80 voor 2 nachten. Het was een spiksplinternieuw gebouw, op de kasten lagen boekhoudboeken die wij 20 jaar geleden voor het laatst gebruikte. Teruggekomen aan boord hadden de mannen scooters gehuurd. Nicole wilde het proberen om er zelf een te huren. Dus even een proefritje, het stijlste weggetje omhoog, zou dat lukken dan was het goed. Na 25 meter omhoog durfde ze al niet meer. Het was ook de straat van het verhuurbedrijf, waar de eigenaar naar buiten kwam en zei; “oh no, this is a road only for the locals”. Dus Nicole achterop bij Joost. Het eiland rondgecrosst en genoten van het avondzonnetje in een baai. Na gegeten te hebben in het donker terug, spnnend zo zonder straatverlichting en gaten in de weg. Brommers ingeleverd omdat we de volgende dag vroeg wilde vertrekken naar Naxos.
Hele harde wind ‘s nachts, het vertrek goed doorgesproken, een perfect vertrek was het gevolg. Veel wind dus een goede zeiltocht gehad. In Naxos hebben onze gasten eerst kaartjes gekocht voor hun terugreis naar Pireaus. Daarna zwemspullen gepakt want Joost en Willem wilde zwemmen. Op het strand heeft Marijke met haar kappersschaar (jawel wat neem je mee als je 2 weken op vakantie gaat?) Joost zijn haar geknipt. Laten we het zo stellen, ze heeft gelukkig nog andere kwaliteiten want zoals Kiki zei (de foto gezien te hebben) het lijkt wel een streepjescode pas maar op dat ze hem niet scannen in de winkel ’s avonds met elkaar voor de laatste keer gegeten en gedronken en Nederlandse teksten gezongen op Griekse muziek, de ouzo smaakte heerlijk. Op tijd eruit de volgende dag om hun uit te zwaaien. Lastig, erg lastig omdat we het zo gezellig hadden, om de zinnen enigszins te verzetten de hele dag gewassen (met de hand). De volgende dag was er nog heel veel was, via de havenmeester deze weg laten brengen en het kwam tegen de avond keurig gewassen en gestreken terug, zo kan het dus ook.
24 mei, van Naxos naar Skhinoussa, voorspelling geen wind maar toch regelmatig kunnen zeilen. In een baaitje overnacht. Joost al snorkelend op zoek naar het anker en de 3e keer was het oké. Lekker gelezen. Van Skhinoussa naar Amorgos. Nog een klein stukje aan de kade over, maar de afstand tussen de ferry en de kade was te kort om te ankeren, dus langszij. Geen elektriciteit dus gebeld met het nummer op de paal, de man kwam om ons aan te sluiten wat niet lukte, iedere keer sprongen alle stoppen eruit zodat alle boten zonder stroom zaten. Stekker losgehaald, stuk kabel ingekort en jawel hij deed het, al hadden we wel een hele boze Engelse buurman. De volgende dag moesten we gaan verliggen, de ferry was weg en zou pas later die dag terug komen. Wij gedaan, stroom weer aangesloten en op onze gehuurde scooter naar het klooster aan de andere kant van het eiland. Om het klooster te bereiken moesten we een klim omhoog maken van een kleine 100 meter. Het klooster is gebouwd op die plek omdat daar de ikoon van de heilige maagd is aangespoeld. Nu zeggen ze ook dat de monniken het hebben meegenomen uit Palestina. Het klooster is tegen de rotswand aangebouwd, 40 meter lang en 5 meter diep. Het bestaat uit 8 verdiepingen en 100 ruimtes. Voor we er waren, lange broek aangetrokken en een lange rok en door een piepklein deurtje trapje omhoog. Daar werden we opgevangen en konden we de hoofdkapel, een klein kapelletje en een kamer bezichtigen. Kregen een eigen gebrouwen likeurtje en een plaatselijk snoepje. 2 van de 3 huidige bewoners hebben we de hand geschud alvorens weer af te dalen. Naar Chora (oorspronkelijke dorp, de vroegere handelsplaats). Ook hier weer een mooi plaatsje met witte huisjes en smalle steegjes. Amorgos is volgens ons een eiland waar veel plaatselijke producten worden gekweekt/gemaakt, zoals jam, zeep, kruiden en likeur.
Van Amorgos naar het zuiden van Ios, daar in een prachtige baai (Manganari) geankerd en genoten van het weer en de prachtige sterrenhemel. Vanmorgen op tijd vertrokken. Geen wind dus alles op de motor. Thira is een vulkanisch eiland. Het is eigenlijk de oorspronkelijke vulkaan waar nu in de krater water zit. We hebben de hele krater doorgevaren onder de 300 meter hoger gelegen (witte) plaatsjes. Een erg indrukwekkend gezicht. Morgen gaan we de plaatsjes zelf bekijken. Het eiland heet nu Thira, in de tijd dat het nog van de Italianen was heette het Santorini, vaak beter bekend.

In zijn algemeenheid is te stellen dat het in Griekenland allemaal niet zo snel gaat maar dat we dit ook wel begrijpen gezien het warme klimaat. Over het algemeen zijn alle Grieken echter bijzonder aardig en behulpzaam. De natuur is prachtig en soms is het zo helder dat je mijlen ver de prachtige eilanden kunt onderscheiden. Veel afwisseling, het ene eiland is rotsachtig en het volgende weer heel groen. Kortom een fantastisch land om rond te trekken. we houden jullie op de hoogte van onze volgende avonturen.

liefst Nicole en Joost

• 29 Mei 2014 - 08:13

Jeanneke:

hei lieverds, wat een leuk verslag weer en wat een mooie foto's. prachtig.
    en joost je hebt gewoon een neiuwe trend gezet. streepjescode haar. ook leuk toch?
    geniet er van. (jaja waarvan? van het haar of de vakantie haha)dikke kus

• 29 Mei 2014 - 09:26

Coleta:

Goedemorgen,

Als ik het goed begrijp zijn jullie in de buurt.
    Wij zijn op Kreta. Weet niet wat jullie plannen zijn maar altijd welkom.
    Laat het maar weten.
    Wat weer een heerlijk verhaal.
    En zo herkenbaar, ach ja de Grieken. Heel aardig maar apart. Als je de gebruiksaanwijzing kent valt t allemaal wel mee.
    Het leven gaat hier inderdaad veel rustiger en daar moet je even aan wennen. Maar als je daar aan gewend bent dan is het wel heerlijk.
    Geniet lekker van t Griekse leven en van elkaar. liefs, Coleta.
    PS hoop dat t heilige water jullie lijven wat soepelere heeft gemaakt.

• 29 Mei 2014 - 13:45

Mark En Tatjana:

Wij kijken terug op een paar druilerige dag in NL en dan zien we jullie heerlijke foto's. Ohh dat willen wij ook wel. Hier ligt meer dan de helft van ons gezin op bed met buikgriep. Heel fijn zo'n zielige vent die vooral zichzelf in de weg zit en een kleine meid die binnen een paar minuten zat is wat ze aan het doen was. Pff leuk zo'n vrije Hemelvaartsdag..... Maar het weer gaat hier beter worden en hopelijk die twee ook en dan hebben we nog een heerlijk lang weekend voor de boeg.
    Veel liefs!

• 30 Mei 2014 - 00:06

Yvonne:

Kalispera Joost en Nicole

Na het lezen van meerdere verslagen van jullie kom ik tot een aantal conclusies:
    Na regen komt zonneschijn, maar na zonneschijn soms ook regen of wind of geen wind
    We hebben zonder dat we het wisten familie in Griekenland, bewezen op foto!
    Griekse wijsheid is niet altijd wijsheid
    Heilig water komt niet altijd uit Lourdes
    Nieuwe haartrends ontstaan op Naxos
    En tot slot:Sinds jullie vertrek naar Griekenland wordt de uitdrukking "leven als een God in Frankrijk" hier in Nederland niet meer gebruikt!
    Liefs van mij
    p.s. Bas is gisteren vertrokken naar Australie

• 01 Juni 2014 - 11:19

Loes:

Hoi,
    Wat leuk weer wat te horen,het gaat daar helemaal relaxt!!!
    Go with the flow,in Thailand wilde ik ze ook wel eens een zetje geven,maar dat is hun gewoonte.
    Jullie hebben al een wat gezien en meegemaakt,geniet ze!!!!
    Grtjesx Loes

• 02 Juni 2014 - 23:18

Maartje En Lennert:

Wauw! wat een mooie dingen hebben jullie weer gezien zeg.. Zijn benieuwd hoe het kapsel van Joost er nu uit ziet.. (eerst kapitein Iglo, Streepjes code)! We zijn weer benieuwd naar het volgende verslag! DIKKE KUS LIEFS!!! en GENIETEN!!!

• 04 Juni 2014 - 08:56

Nikie Pölla:

Hoi,
    Na drie weken Nl weer in Chur en jullie nieuwe belevenissen gelezen.wat komt alles ons bekend voor,ook dat met de havenprijs voor overnachten.Ze hebben nog steeds niets geleerdmaar dat maakt het allemaal wel spannend.kalo taxidi.Nikie Pölla

• 09 Juni 2014 - 16:51

Astrid Van Steen:

Wat een heerlijk verhaal weer.
    Ik ben 2 keer op Santorini geweest. Echt prachtig daar. Herkenbaar

• 09 Juni 2014 - 16:51

Astrid Van Steen:

Wat een heerlijk verhaal weer.
    Ik ben 2 keer op Santorini geweest. Echt prachtig daar. Herkenbaar

• 10 Juni 2014 - 06:37

Kienie Corver:

Hoi Nicole en Joost! How is your holiday going? Anthony and Richard are here with me at the moment and we all wish you well. Lenny rang the other day and said there were strong winds in Greece and some of the boats in the harbour were damaged, including your boat. We hope that the damage was easily fixed and that you are once again off sailing. Richard wants to know whether you were verdronken (drunk) when you were 'parking' the boat?? We'd love to see more photos! Lots of Love from your favourite Aussie cousins. xoxox