KALO PASKA - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Joost en Nicole Mommersteeg - WaarBenJij.nu KALO PASKA - Reisverslag uit Kérkyra, Griekenland van Joost en Nicole Mommersteeg - WaarBenJij.nu

KALO PASKA

Door: Joost en Nicole

Blijf op de hoogte en volg Joost en Nicole

20 April 2014 | Griekenland, Kérkyra

KALO PASKA

Na bijna 1 week hebben we vandaag eindelijk de trossen los gegooid en liggen we nu onder het fort in Corfu Stad ofwel Kerkyra. Laten we jullie meenemen naar het begin. Maar allereerst willen we jullie bedanken voor alle lieve en leuke berichtjes. Voor we zondag vertrokken hebben we zaterdag een rondje afscheidnemen gemaakt. Valt altijd tegen om dat te doen. Zondag 13 april om 6 uur zijn we vertrokken, uitgezwaaid door Kiki en Rene. Zwaaien, een traantje wegpinken en hopen dat je alles hebt (nou ja geen paniek, alles is te koop). Bij Paul, Alisha en Bram in het Blue Mountain Hotel zijn we weer ontzettend leuk ontvangen en hebben we 2 heerlijke dagen gehad. Altijd leuk om ze weer te zien. 'Smorgens in het zonnetje, 'smiddags hagel en 's avonds van Paul ankerles gehad. Bizar, ankerles op een hoge berg waar buiten de sneeuw nog ligt. Paul heeft tijdens zijn ruim 2 jarige ervaring in Griekenland, een complete studie gemaakt van het veilig ankeren. Het college onder het genot van een heerlijk drankje ging erin als koek, nu de praktijk nog, maar we hebben er alle vertrouwen in. Dinsdagnacht om 0.00 uur zijn we vertrokken naar Triest, ruim genoeg tijd voor de 200 kilometer naar de boot die vertrekt om 6.30 uur. Rustig aan en geen enkele reden voor paniek. De weg erheen keurig uitgeprint, TomTom ingesteld, wat kan ons gebeuren. Om 3.00 uur rijden we Triest binnen. TomTom wijst ons keurig de weg door smalle straatjes en afdalingen van 7%. Super zo'n TomTom. Triest is in diepe slaap. De TomTom zegt: bestemming bereikt, maar helaas geen boot!geen paniek we hebben tenslotte tijd genoeg, we hoeven pas 2 uur voor vertrek in te checken dus we hebben nog anderhalf uur. We volgen de uitgebreide uitgeprinte route. In de verte zien we verschillende ferry's liggen maar helaas komen we er niet bij. Een douanebeambte, een wegwerker en ambulance broeders waren de enige levende wezens die we zagen. Ze keken ons vragend aan en wezen ons, na het word Ferry waarschijnlijk wel begrepen te hebben, in vlot Italiaan de weg. Ondertussen waren we een uur verder, weer de bordjes volgen, geen geprinte route of TomTom gebruiken, weer dezelfde weg, geen bordjes meer. Zo frustrerend, je ziet de boten maar kunt de weg niet af. Weer omdraaien en nog een keer en de klok tikte maar door. De paniek ging lichtelijk toeslaan en dan komt de echte Mommersteeg boven. Als die machteloos is, wordt het er echt niet gezelliger op. Kom Joost, rustig blijven, nog een keer proberen en anders bellen we de maatschappij. Het vooruitzicht het hele stuk te rijden was niet echt aantrekkelijk. Het voordeel van niemand op de weg is dat je ook midden op de weg stil kunt blijven staan en ineens zagen we een verborgen/verbogen bordje, half te lezen, Ferry ->. Een smal straatje in onder een viaduct en ja hoor daar lag ie dan. Snel naar kantoor, tickets ophalen en 3 kwartier voor vertrek waren we aan boord. Wat waren we blij toen we uit de auto stapte. De eerste Mythos (Grieks biertje) was net op of we vertrokken naar onze hut en de trossen gingen los. De reden dat we het niet konden vinden was niet alleen het verbogen bordje maar ook dat ze de aanlegplaats 5 km hebben verplaatst na het moment van boeken.
De loveboat tocht (inclusies Isaac) verliep verder prima. Slapen, lezen, eten, slapen, lezen, eten, enz. Om 10.30 uur aangekomen in Igoumenitsa en daar weer op de boot naar Corfu, 2 uurtjes varen. Op naar Gouvia, helaas we zijn hopelijk beter in het zoeken van de weg over water dan over de weg want ook nu weer even zoeken. Eindelijk daar lag hij dan: de Be Happy. E werden er happy van, na 6 jaar in de verhuur te zijn ziet hij er nog bijzonder mooi uit. Pim en Joyce (eigenaren TipTop Sailing Griekenland) goedendag gezegd en alles uit de auto en in de boot. Wat een hoop spullen, maar alles ging er in. De eerste boodschappen gedaan, bij Zorba heerlijk gegeten en het mandje in. Helaas is het weer niet wat we verwacht hadden, wolkje, buitje, 15 graden en af en toe een zonnetje en s'nachts nog kouder. Vrijdag de grote boodschappen, nu hebben we de auto nog bijdehand, de hele kelder gevuld, middagborrel met Pim en Joyce en ook maar met hun naar de pizzeria.

19 april: paaszaterdag. Op naar Corfustad (Kerkyra) s'morgens met de auto. Na de processie gooien de bewoners, om de boze geesten te verdrijven, om 11 uur allemaal kruiken naar beneden. Kruiken in alle soorten en maten, gevuld met water, van klein naar zeer groot, van naturel naar fel rood gekleurd. Duizenden mensen staan het schouwspel te bekijken en rapen nadat alles is gevallen scherven op die ze aan anderen geven. Hiermee wensen ze de ander geluk (zou daar de uitdrukking van komen of andersom)? 'S middags ons eerste vaartochtje, best spannend, alles doorgenomen en gelezen in de de Griekse waterpilot (onze bijbel voor de komend 3 maanden). Af en toe een zonnetje een windkracht van 4 Beaufort. Grootzeil eruit, strak trekken, oeps grootzeil los. Even schrikken maar niet paniekeren, grootzeil er weer in, weer vastknopen maar hoe was die paalsteek ook al weer. Op naar Kerkyra om 's avonds weer bij het paasvuur te kunnen zijn. Aangelegd in een leuk haventje onder het fort. Om 23.00 uur zijn alle mensen weer verzameld in het oude centrum, ze hebben allemaal kaarsen gekocht en nadat het epitaphios (het symbolische graf van Christus) verplaatst is en de priester de juiste woorden en gezangen heeft laten horen, steekt iedereen de kaars aan aan de kaars van een ander. Ze geven het licht door. Om middernacht een geweldig vuurwerk, iedereen wenst elkaar zalig Pasen (kalo paska) en een gelukkig nieuw jaar. Heel bijzonder om een van de vele duizenden te zijn en dit mee te mogen maken.

Vandaag, Paaszondag, een heerlijk ontbijtje met gekleurde eitjes. Het waait erg hard en precies vanuit de kant waar we heen willen, dus blijven we vandaag hier, morgen kijken we verder.

Kalo paska en tot het volgende bericht,
Joost en Nicole

• 20 April 2014 - 12:39

Kiki:

Ook al heb ik jullie al gesproken toch erg leuk om te lezen:) geniet ervan oudertjes xxx

• 20 April 2014 - 14:16

Nikie:

Wat leuk al een eerste bericht.zullen we even aanwippen vanwege de paalsteek?Die zit er bij ons nog ingeheit.kalo taxidi,nikie pölla

• 20 April 2014 - 15:14

Marc:

Hoi Joost en Nicole,

Net met plezier jullie eerste bericht gelezen. Wij zitten hier in het zonnetje met Rien die een weekend op bezoek is, lekker eten, drinken en bij praten voorzover dat nog nodig is. Heerlijk weer, vanavond aan de barbecue.
    Wij gaan jullie reisverhalen met plezier volgen en hopen dat jullie een fantastische trip gaan maken. Heel veel plezier daar in de mediterranean. En graag sluit ik vandaag af met de wijze raad die ik vroeger van ons moeder kreeg als ik er weer eens met mijn rugzak tussen uit trok: "Geniet van het goede maar wees op je hoede" . Lijkt me dat je daar de komende weken ook wel wat mee kunt, toch?

Groet namens de hele family uit Twello, Marc

• 20 April 2014 - 16:44

Yvonne:

ook voor jullie maar dan op z'n hollands : zalig pasen!!
    Leuk, zo beginnen met wat typisch griekse "paas-gebruiken"!!
    Ik hoop dat de wind gauw draait zodat jullie de griekse wateren op kunnen, maar ach......,op een stilliggend zeiljacht, met een goed gevuld ruim bij Corfu.......ook niet echt vervelend lijkt me?!
    liefs en groetjes Yvonne

• 20 April 2014 - 21:16

Claudia:

Dat zijn in ieder geval Paasdagen die jullie niet snel zullen vergeten! Bijzonder!
    Ga jullie zeker volgen, behouden vaart!

Groetjes Claudia.

• 21 April 2014 - 11:02

Loes:

Hoi Nicole,

Hadden ze dat niet effe kunnen melden,dat de boel verplaatst was!!!! Dat zijn van die dingen,daar kan ik net als Joost van uit mijn plaat gaan!!!!Gelukkig alles kwam goed.

Geweldig die tradities,wat vaak honderden jaren oud is!!!!
    De pasion,deze keer in Groningen was ook weer indrukwekkend!!! en verders
    de Paasdagen gezellig met familie,en veul......eieren....!!!!

Koen&ik vertrekken a.s zaterdag Naar New York voor een week,stond nog op onze "list"
    Grtjes aan Joost en een verdere behouden vaart,
    LoesXx

• 21 April 2014 - 12:11

Astrid Van Steen:

Leuk om te lezen! Nu al veel beleeft!
    Geniet van jullie reis.
    Groeten Astrid

• 21 April 2014 - 12:18

Job Gerritsen:

Hi Joost en Nicolle

Mooi te lezen dat het allemaal zo fijn gaat. En natuurlijk ook van hier een mooi Paas.
    Weer 2e paasdag is duidelijk wat frisser dus net als jullie blijven we ook aan de wal, helaas dus
    geen Ikea of een overvolle woonboulevard.
    zaterdag zon overgoten bachelor party van zoon Timo en aaanstaande Patty in Amsterdam.
    Wat een feest vanaf 8.00 tot de zondagochtend 04.00 ik wordt toch wat ouder of was het de drank. Voor nu liefs en goede vaart.
    Lorette en Job

• 21 April 2014 - 13:01

Jeanneke En Kees:

wat fijn dat alles goed is gekomen. ach jullie kunnen samen alles aan. prachtige foto's. ik heb er van genoten. dikke kus jeanneke

• 21 April 2014 - 17:05

Coleta:

Hoi grote zeevaarders.
    Wat heerlijk om jullie verslag te lezen.
    Wat n gedoe met die Ferry. Begrijp ongeveer hie de stemming was.
    Maar n goed huwelijk kan zo' n stootje wel hebben.
    Grappig dat jullie hetzelfde paasfeest hebben gevierd als wij hier in Selia.
    Heel de dag gezang van de priester aangehoord en om twaslf uur enorm paasvuur. Ook allemaal kaarsen ( vlak bij synthetische kleding) heel veel schieten en vuurwerk.
    Nu geniet elkaar en hoop voor jullie dat de tocht misschien morgen dan wel jan gaan beginnen.
    Ik kijk uit naar t volgende verslag.
    Liefs, coleta.

• 21 April 2014 - 20:11

Evaline:

Lieverds geniet! We blijven jullie volgen xxxx evaline en lara

• 22 April 2014 - 12:39

Maartje En Leendert:

Wij zijn jaloers! Op de autorit richting de Ferry na dan ;-) dikke kus

• 22 April 2014 - 13:42

Leon:

Gelukkig zijn er wel ergere dingen dan een gestresste Mommersteeg midden in de nacht... toch?

Groeten uit Velp en behouden vaart!

• 22 April 2014 - 21:03

Frans En Fietje:

hallo zeevaarders,
    wat leuk om jullie op deze manier te volgen en wat kan je al wel niet mee maken in die paar dagen dat jullie onderweg zijn.
    wij wensen jullie een geweldige tijd en super veel plezier.
    en we kijken al uit naar het volgende verslag.
    groetjes

• 26 April 2014 - 14:33

Emiel:

Hoi Nicole en Joost,
    Wat een mooie verhalen...en dit is pas het begin.
    We blijven jullie volgen... En menneke drink er mer eine extra op os!

Gr Ellen, Emiel, Fiene en Seth

• 29 April 2014 - 22:23

Sonja Theunissen:

Ha Joost (en Nicole),

een hele mooie reis voor jullie beide gewenst!

Groeten vanuit Otterlo,

Sonja